Az élet csupa válaszút, mondhatnánk közhelyes bárgyúsággal, mert hát végülis annál sokkal több, de azért igenis vannak választások.
A legközismertebb, az "iszik vagy vezet". A döntés nem végletes, csupán egy átmeneti időszakra vonatkozik, nevezetesen, hogy amíg az alkohol nem távozik a szervezetből, addig nem vezetünk. Ha azonban mégis feltétlenül autóznunk kellene, akkor nem iszunk. Pont.
Ugye milyen egyszerű?
Vannak még hasonlók, hosszabb távokat meghatározók is. Például a tanul, vagy dolgozik, esetleg lóg. Ha nem iratkozott be időben, akkor csak egy évvel később teheti meg. Ez a döntés egy évre szól. Aki dönt, az vállalja a döntése következményeit, jelesül, hogy vagy elkezdi a tanulmányait, vagy egyéb elfoglaltságot keres.
Vannak még hosszabb elkötelezettségek. Mondjuk egy kölcsön, ami részint egy célt szolgál, másrészt vissza kell fizetni a szerződésben vállalt kötelezettségeknek megfelelően. Ez jellemzően éveket vesz igénybe. Ki lehet lépni a döntésből, mondjuk végtörlesztéssel, aminek szintén vannak feltételei, amiket szintén vállalni kell.
És ennél még mindig vannak sokkal hosszabb távú elkötelezettségek. Aki felnőtt, és nem csupán nagykorú, tehát megfontolja a döntését, de ha el is mulasztotta, akkor is viseli tetteinek következményeit. Erre legjellemzőbb példa, amikor valaki mondjuk közlekedési balesetet okoz. Ha nem is volt szándékában, attól még felelős érte. Ha csak figyelmetlenségből alakult ki koccanás, akkor elég a biztosító helytállása, hiszen egy felelős embernek ugye van kötelező biztosítása, de ha hulla részegen okozott halálos balesetet, akkor bizony a BV vendéglátóegységeinek valamelyikében kell hosszasan gondolkodni a történteken.
A fentebbi sorok talán még csak kisebb vitát sem váltanának ki épelméjű emberekből. Ugyan mégis mit lehetne ezeken vitatni? A kérdés viszont nem is ez. A helytállás mindenkitől elvárható minden olyan esetben, amely helyzet alakulása saját döntésein, saját cselekvésén, vagy passzivitásán múlik. Ez ugyanis az a különbség, ami megmutatkozik próbatétel és felelőtlenség között. A próbatétel az, amiben bizonyítok magamnak, másnak vagy másoknak, esetleg tisztelgek nagy elődök, emlékezetes események, bármi más előtt. Ilyen lehet például egy maratonfutás, egy teljesítménytúra, Balaton átúszás, vagy mondjuk egy történelmi várvívást felelevenítő szimbolikus csatában való részvétel. Ezekkel nincs probléma. Nem jelentenek nagyobb kockázatot, mint amennyit a hétköznapok amúgy is jelentenek. Vannak rendezők, segítők, az elbukók sem vesznek oda, legfeljebb az önbecsülésük csorbul kevéssé, de ami a legfontosabb, hogy nem tesznek kárt, nem okoznak másoknak sem kellemetlenséget, sem fájdalmat, de legkevésbé tragédiát vagy kilátástalanságot.
Épkézláb felelős felnőtt ember csak addig rángatja az oroszlán bajszát, amíg annak lehetséges legnegatívabb következményei nem akadályozzák vállalt kötelezettségei teljesítésében. Csak annyi kockázatot vállal, amit különösebb szerencsefaktor nélkül is kezelni tud. Addig ugrat át szakadékot motorral, addig ereszkedik gördeszkán billegve a hegyi szerpentinen nyaktörő sebességgel, és addig kockáztatja a testi épségét bármi egyéb életveszélyes elfoglaltsággal, amíg nem kell felelősséget vállalnia egyéb korábbi döntése következményeiért. Az élet amúgy sem biztonságos. Bármennyire is próbáljuk magunkat épségben megőrizni, hogy gondoskodhassunk az utódainkról, nem biztos hogy sikerül. Érhetnek balesetek, megrokkanhatunk, bele is halhatunk. Az azonban nem mindegy, hogy ez úgy történik, hogy kihívtuk a sorsot, vagy úgy, hogy próbáltunk ellene tenni. Ha nemzeti ikon az, aki bár családot alapít, mégis az életveszélyes személyes ambícióit kergeti, akkor vajon mekkora hősök azok, akik a gyermekük fogantatásakor lezsírozzák a terepmotort, összehajtják az ejtőernyőt, a sícentrumban a biztonságosabb pályát választják, és a vártúrákat nem a sziklafal felől teljesítik, hanem a turistaösvényen. Na persze nem örökre, csak míg az utód a saját lábára nem áll és magáról gondoskodni nem képes. Akkor majd megint lehet a veszéllyel dacolni, és persze ha úgy alakul, belehalni. A biztonságos élet elég unalmas tud lenni, de tudni kell választani. Széna vagy szalma. Iszik vagy vezet. A világ tetejére mászik kihívásból oxigén nélkül egyedül vagy helytáll szülői felelősségéért, míg az utód magáról gondoskodni nem képes? Másként kérdezve, megfontolt vagy felelőtlen?
Fogarasi Miklós ( F. M. J. )
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
littke 2023.06.10. 15:19:25
Ez az ember ugy gondolta vaszeg hogy haza fog terni. A sors maskeppen dontott. Masok tudatosan elhanyagoljak a gyerekeikkel valo torodest...mas okokbol.
En az utobbiakat tudom elitelni, a hegymaszot nem.
gigabursch 2023.06.10. 22:32:31
Mindenesetre szerintem is, aki nem tudja, hogy mi a különbség a bátor és a vakmerő között, az mindig pórul jár.
F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.06.11. 09:17:11
Sc/kb ugyan arról beszélünk. Egyáltalán nem foglalkoztat a hegymászók világa, de evvel nem vagyok egyedül. Most is csak akkor kapcsolódtam az eseményekbe, amikor felkapta a sajtó. Egészen addig együtt is éreztem és drukkoltam a srácnak, amíg meg nem jelent, hogy a kisfia várja haza.
MI VAN ? Gyereket csinálok, majd a saját céljaimat kergetve elmegyek oroszrulettezni? És én még aggódtam érte. Nem erről a konkrét esetről akartam értekezni. Én is űztem egy-két nem épp biztonságos sportot. Amíg családom nem lett. A családnak nem egy gyászkeretes fényképre, vagy együttérző nyilatkozatokra van szüksége, hanem gondoskodó családfőre. Tökmindegy, hogy valaki a gyerekét hátrahagyva gumicsónakkal akar átevezni az óceánon, strandolni a cápák között, keményen bedrogozni, vagy épp a világ tetejére mászni. Nem az a lényeg, hogy miként pusztítja magát. Az, hogy nem szándékozott belehalni, még elég kevés a felmentéshez. Elég sok kártyalap van ebben a vékony pakliban, ami nem a szerencse felé mutat.
Az efféle gondolkodást ítélem el, nem a konkrét esetet elemeztem. Ha kizárólag a saját egészségét kockáztatva mászott volna, és nem egy gyerek további életét fprgatta volna ki a családi biztonságból, akkor avval minden tiszteletemet kivívhatta volna az eredménytől függetlenül. Kiváló teljesítmény. Így csak a kegyelet tart vissza, hogy őszintén kifejtsem a véleményem az újdonsült nemzeti "hós"-ről.
littke 2023.06.11. 09:39:59
F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.06.11. 18:11:17
Amúgy nem azt írtam, hogy a gyerekesek ne csináljanak semmit, ami veszélyes lehet, csupán azt, hogy amíg a személyük puszta léte alapvető sorsalakítója öngondoskodásra képtelen személyeknek, addig tartózkodjanak az értelmetlen önpusztítástól. Előtte, utánna természetesen miért ne? Nem akarom megszabni senki életcéljait, csupán alapvető emberi normának tartom a felelősségvállalást.
gigabursch 2023.06.12. 08:50:52
A mai világban egyáltalán a felelősség egy erősen hiányos fogalom.
Bő két évtizede az egyetemen egyik profom kiakadt, hogy hogyan viselkedik a lánya és végül odáig jutott, hogy az ember felelősségvállalásának a fő kérdése az, hogy meg tud-e állapodni egy párként és vállalja-e a gyerekeket, akiket a Jóisten ad, adna. Minden azzal együtt járó kötelemmel, feladatattal, egyszóval: Felelősséggel.
Ha ezt a felelősséget sem tudja vállalni, akkor egyszerűen felelőtlen. A többirpl meg Darwin majd gondoskodik.
Aztán mikor szembesültem azzal, hogy a gimis osztálytársaimnál a fertilitási ráta 1,47, ellenben az egyetemi diáktársaimnál 3,45, teljes mértékben visszaütközött, hogy mit is tanított nekünk az az ember.
Tudomásul kell venni, hogy a bátorságnak és a vakmerőségnek nagyon nagy a különbsége.
Aki nem tudja, hogy mi a különbség, legalább nézze meg a 7 mesterlövészt és hallgassa meg (ha jól emlékszem) Charles Bronson idevágó párbeszédét, amikor a falusi gyerekeket lehordja, mert a gyerekek részt akarnak venni a harcban, mert a szüleik "gyávák".
Akik meg végképp érteni akarják, hogy mitől bátor a bátor, azok ne csak Madáchtól olvassák el az Ember Tragédiáját, hanem olvassák el Makkaitól az Élet Fejedelme című kötetet is.