HTML

Magán-galaxisom

Ezt a blogot önálló világnézetemből és a kézenfekvő logikai összefüggésekből adódó szubjektív világlátásom kifejezésére indítottam. Szeretném az élet jelenségeit a saját meglátásaim szerint bemutatni.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kategóriák

Friss topikok

  • F.M.J.: @gigabursch: Elég komolynak mondható karavános kapcsolattartás volt Európa, az arab világ és a táv... (2024.02.15. 13:12) A vagyonadó igazsága
  • F.M.J.: @Deansdale: Persze, konteózz csak nyugodtam, bár ez nekem inkább realitás leírásnak tűnik. (2024.02.06. 12:24) A határon túl
  • Deansdale: Ha kötelező elcsúnyulni akkor kevésbé fogja rongálni az önbecsülését, hogy ő önként megtette. (2024.02.05. 16:10) A tájékozatlanság bosszúja.
  • F.M.J.: @gigabursch: Az egészségügy teljesítménye olykor erősen hajaz az oktatáséra. Az előbbihez egyáltal... (2024.01.24. 19:06) Oltási hajlandóságom evolúciója
  • gigabursch: @F.M.J.: Nem tudok vitázni... :-) Nincs min... (2024.01.23. 13:03) Kell fenyő a Karácsonyhoz?

2014.06.07. 14:31 F.M.J.

Tata és Tomi ...(Hol az Isten?)

 

 

Hol az Isten?

 

-        Szia, Tata!

-        Szervusz, Tomi! Mi járatban? Nem arról volt szó, hogy csak a hét végére jössz?

-        De igen.

Zavart csend, majd folytatja:

-        Azért jöttem, mert kérdezni szeretnék valamit.

-        Na és annyira sürgős? Szívesen látlak, de a hintán még nem száradt meg a festék, a homokozó pedig teljesen elázott az éjjel. A mama elment a Juliska nénihez valami fontosat megbeszélni. Unalmas lesz velem, ha közben nincs mit játszanod.

-        Talán nem lenne sürgős, de mire ideérek, mindig elfelejtem, hogy mit akartam kérdezni, ezért most nem vártam meg a szombatot.

-        Ez bizony komolyan hangzik. És mi lenne a kérdésed?

-        Tata, mi az az ateista?

-        Az az ember, aki úgy gondolja, hogy a világ magától jött létre csak úgy, és alakult, míg olyan nem lett, amilyennek most látod. Az ateista nem hiszi, hogy a mindenség meg lett volna teremtve, mert szerinte csupán véletlenül úgy alakultak a dolgok, hogy létrejött és kész. De honnan jut ilyesmi az eszedbe?

-        Hallottam. Azt beszélgette az iskola előtt két néni, hogy aki nem jár templomba, az ateista. Nagyon megijedtem, mert azt hittem betegség, és te sem jársz templomba, és lehet, hogy attól van.

Nagy nevetés, majd kisvártatva:

-        Az nem ateista, hanem autista. Az tényleg betegség, de szerencsére én nem szenvedek benne. Hanem hallod-e, fiatalúr. Tudod, hogy nem szép dolog hallgatózni?

-        Tudom Tata, de olyan hangosan beszéltek, hogy nem tehetek róla.

Elmélázva elsétál, majd óvatosan visszasomfordál.

-        No, mi nyomja még a lelked?

-        Tata, aki templomba jár, az nem ateista?

-        Ez nem ilyen egyszerű, Tomi. Sokan bemennek a templomba. Van, aki csak megnézni, mert szépek a képek, az ablakok meg a szobrok. Van, aki úgy gondolja, hogy ott találkozik a mindenható Istennel és van, aki csak azért, mert úgy tanulta, hogy oda kell járni.

-        Akkor már értem. Aki templomba jár, annak vagy tetszik, vagy hisz Istenben. Tata, te nem jársz. Nem hiszel Istenben?

-        Szerintem van Isten. Úgy hiszem, hogy létezik.

-        Akkor nem akarsz vele találkozni? Miért nem jársz templomba?

-        Nehezeket kérdezel, Tomi. Beszéljünk meg valamit. Én válaszolok, de ha valamit nem értesz, akkor szólsz, mert ha rosszul érted meg, akkor rosszul is fogod tudni.

-        Jó, figyelek.

-        Először is, nálunk csak egy istenről beszélnek, mert így alakult sok száz év alatt. Vannak a világon helyek, ahol másik istenről beszélnek, mert ott meg úgy alakult. Amerre jársz a világban, annyiféleképpen nevezik. Máshogyan hívják.

-        De miért, nem csak egy isten van?

-        Ezt nem tudom, de valószínűleg tényleg egy van. Nevet viszont az emberek adtak neki. Mindenütt úgy nevezték el, ahogyan leginkább szerették volna nevezni.

-        Ez nagyon vicces, olyan, mintha engem minden utcában máshogyan hívnának.

-        Pontosan, de nem vicces. Képzeld el, hogy a különböző utcákban élő emberek összeverekednének azon, hogy te Elemér vagy, vagy Bendegúz.

-        De én Tomi vagyok.

-        Igen, én tudom, te is tudod, de ők nem. Ők csak elneveztek téged valaminek, azután haragszanak egymásra, mert másutt máshogy tudják.

-        Jaj de buták. Ennek semmi értelme. Ha így lenne, elmondanám nekik, hogy nincs igazuk és ne csinálják.

-        Igen, az Isten is elmondta. Sokszor, sokféleképpen. De az emberek nem hallják, nem értik, vagy csak kevesen, de nekik meg a többiek nem hisznek.

-        Nem is olyan könnyű istennek lenni. Azt hiszem. De ha esetleg elmennénk hozzá a templomba?

-        A templomba elmehetsz, de szerintem ott senkit sem találsz. Én úgy gondolom, hogy az Isten nem ott lakik.

-        Nem? Honnan tudod? Mondta neked?

-        Nem Tomi, nem mondta. Igazából még sosem beszélgettünk. Valamikor régen próbáltam beszélgetni vele, de nem válaszolt. Később megértettem, hogy vannak nagyobb gondok is, mint az enyémek, és azok előbbre valók.

-        De ha nincs a templomban, akkor hol van az Isten?

Az öreg gyengéden a fiú szegycsontjára bökött.

-        Itt a szívedben, itt van, kisunokám. Itt van a tiédben, az enyémben, és minden teremtett lélekben.

-        Akkor mégsem egy isten van?

-        Szerintem egy van, de mindenkihez eljut.

-        De Tata, az emberek annyira másmilyenek. Nem is hasonlítanak, hogyan lehetne mindenki szívében ott az Isten?

-        Tudod, te egy ember vagy, ahogyan mindenki más is egy. Bennünk él az Isten. Mint egy nagy házban. Van, aki a pincében vet neki ágyat, van, aki tetőszobában. Van, aki a verandán ad neki pár falatot, van, aki az étkezőben terít számára. Aki rossz másokhoz, abban is lakik egy kicsi az Istenből, de sovány, és be van zárva. A jó emberek az Istent szeretik és hagyják, hogy jó úton vezesse őket. Minden néven azt tanítja az Isten, hogy éljünk békében egymás mellett, segítsük fel az elesetteket, tegyünk egymás kedvére.

-        De Tata, az emberek nem segítenek egymásnak, hanem inkább ellopják a mások dolgait, azután meg csúfolódnak, meg kinevetik.

-        Látod Tomi, csak most kezdted az iskolát, és máris okosabb vagy, mint sok felnőtt. Sokan hiszik, hogy ha templomba járnak, akkor azzal minden el van intézve. Szerintem pedig akkor vannak jól a dolgok, ha az Isten tanításait fogadjuk meg, és nem azzal foglalkozunk, hogy mit szólnak hozzá a többiek. Ha másokat bántunk azért, mert máshogyan nevezik az Istent, vagy másmilyennek képzelik el magukban, akkor azzal nem leszünk jobbak náluk. Az Isten meg tudja védeni magát, ha akarja. Ha pedig nem védekezik, akkor talán nem is kell. Nekünk sem tud ártani a katicabogár, pedig a levéltetvek nagyon félnek tőle. Az Isten sem szorul védelemre.

Na gyere, keresünk valami játékot a padláson, mert szerintem vannak még ott olyan kincsek, amiket apád még nem hozott le.

 

Fogarasi Miklós (FMJ) 2014. jún. 07.

6 komment

Címkék: Irodalom Vallás Család Hit Tata és Tomi


A bejegyzés trackback címe:

https://magan-galaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr846284550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.04.08. 17:41:17

Érdekes írás. Köszönöm az ide irányítást!
Pár gondolat:
A hit és a vallás nem ugyanaz.

A vallás, az a hit megtartásának ês kiterjesztésének vállalása.
Vallás hit nélkül nincs.
Hit vallás nélkül meder nélküli kiáradás.

Személy szerint szeretem a templomokat, de főleg a kicsi Árpád-Anjou koriakat. Ott nagyon közel van az emberhez a jóisten. Aki tanít és közel enged.
A gótika már más. Az felemel. Szárnyal az ember lelke a gótikus templomban.
A barokk és a többi viszont borzalom. Elnyom, rámnehezedik. Általában kerülöm is.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2022.04.11. 11:48:48

@gigabursch: Érdekes gondolatok. Eszembe is jut róluk néhány kérdés.
Úgy fogalmazol - és nagyon is egyetértek -, hogy a hit és a vallás nem ugyan az. Evvel együtt úgy kezeled, mintha szükségük lenne egymásra.
- De miért?
- Ha valaki tényleg meggyőződéssel hisz, akkor annak miért kellene szüksége egy értelmezési keretre?
- Az Isten létének meggyőződése nem az lenne, hogy szinte a bőrömön érzem a jelenlétét?
- Miért baj az, ha a hit kiáradva terjed? Miért kellene megmondani, hogy miképp higgyünk?

Személy szerint az egyházakat a hiten élősködő szervezeteknek tartom. A hitnek - úgy gondolom - nincs szüksége papokra, azért hit. A vallás valóban értelmezési keret, de arra az egyházaknak van szükségük. Az a kapcsolódási pont, egyfajta átjáró a meggyőződés, és a hierarchikus agymosoda között.

Én frászt kapok, mikor elmagyaráznak olyan dolgokat, amik attól lennének hitelesek, hogy nem kell magyarázni. Ez nem csak a vallási témakörre vonatkozik. Olyan, mint a modern művészet. Láthatóan nincs semmi értelmezhető a képen, de van hozzá egy útmutató, hogy mit kell belelátni. Ha egyszer valaki tehetségtelen a festéshez, akkor ne fessen!
Hasonló a költészet értelmezéséhez, amiben elmagyarázzák, hogy mire gondolt a költő. Hát vagy gondolatokat ébreszt a hallgatóban, és akkor hagyjuk, hogy olyat, amilyet, vagy nem szól semmiről, de akkor meg ne csináljunk úgy, mintha érne valamit.

Ezt jelentik számomra az egyházak. Adott ugye a hit, ami a hívő meggyőződése. Vannak hozzá szent könyvek, amik leírják a hit alapjainak vízióját, amit meg lehet ismerni. Aztán jönnek a papok, és vagy nem csinálnak semmit, tehát minek vannak, és helyben hagyják azt, ami le van írva, vagy elmagyarázzák, hogy mi mit jelent, természetesen az egyház, vagy saját álláspontjuk szerint. Mi van? Ők konzultáltak az Istennel, aki felhívta a figyelmüket, hogy bizonyos homályos megfogalmazások mit jelentenek ahelyett, ami oda van írva, vagy van a papoknak egy isteni használati útmutatójuk, és abból olvassák?

Ezek a gondolatok nem hagynak nyugodni, és próbálom összerakni a világot, ahogy tőlem telik. Abból született a "Szerintem az Isten..." írásom. A nagy materiális egyenletből hiányzik a miért, mert mindennek kell okának lennie, és nem csak az ősrobbanás klasszisában, hanem akár a testen kívüli élmények témakörében is, amikor a beszámoló személy önmagát látta kívülről újraélesztés, vagy műtét közben. Márpedig ha láthatta, akkor lehetnek kísértetek is, miért ne, de ezekről a dolgokról nem szól a materializmus. Ugyanakkor meggyőződéssel hisz a zsidó, a keresztény, a muszlim, a hindu, meg minden egyéb vallás követője, miközben ugye ha bármelyiknek igaza lenne, akkor az összes többinek meg nem lehet.

Akkor most ez hogyan van? Nem lehet, hogy a lelkek létének összessége maga az Isten. Az az életerő, ami nem a biológiai életet jelenti, hanem a teremtő tudatot. És ha így van, akkor vajon miről szólnak a vallások? Ördögi kör.

gigabursch 2022.04.11. 13:04:09

@F.M.J.:
Nem saját okosság, de most bevillant (köszi!).
"Ha az egyház a kasztni, a motor a hit, akkor a vallás a hajtáslánc. Na, ebbe a rendszerbe ül be a hívő és jut A-bol B-be, akár egy életre szóló zarándokúton is. Közben jöhetnek stopposok, meg változhat a sofőr is, néha jönnek forgalomkorlátozások, meg egyéb ható tényezők, de az útján halad tovább a rendszer. Néha kell egy kis ablakmosó, meg meg kell javítani a kárpitot, de ez mit se számít... Persze néha le meg fel kell hajtani a szemellenzőt és az se baj, ha van biztonsági övunk és világításunk, tetőcsomagtartónk és vonóhorgunk."

Tehát:
Mindegyik tök jó dolog, de nem egész, rendszerbe foglalt elemként csak töredékét éri.
S mivel fődarabok a rendszerben, így nem csak karbantartást igényelnek, hanem néha generálozást is.
S igen, sokan a kaszni alapján hoznak döntést, de nem értik se a motort, se a hajtásláncot.
Mások úgy gondolják, hogy a fődarab lecserélésével mindent megoldanak, ami akár igaz is lehet, sőt akár még jobb is lehetne, de ahogy a kocsit is nálunk sokkal okosabb és a kérdésben jártas mérnökök tervezték, így talán elfogadható, hogy a keresztény szellemiségben a motor Jézus és az apostolok munkája az erő átvitele, ami elbírja az egyház keretét. Ennek hiányában a négy kerék négy felé menne, amiben túl egészséges. Ez viszont a papság érdeme és ami ettől fontosabb: Feladata!

gigabursch 2022.04.11. 13:06:33

@gigabursch:
Amiben túl => ami nem túl

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2022.04.12. 07:06:37

@gigabursch: Szeretem a szemléltető példákat. Már épp azt fogalmaztam, hogy az általad hozott hol sántít és miképp kellene pontosítani, amikor rájöttem, hogy a probléma sokkal egyszerűbb.

Próbálok elvonatkoztatni a keresztény tanoktól, mert ez csak itt nálunk főbenjáró, másutt más a menő, és én az Isten mibenlétére vagyok kíváncsi, és nem az adott vallást vizsgálom. Megjegyzem, bármelyik önmagában önellentmondásos, tehát hamis.

Rátérve az kommentedből kialakult felismerésemre. Egy autóhoz hasonlítod a hit-vallás-egyház rendszert. Ha maradunk a szemléltetésnél, akkor ugye vannak autók az úton, mint ahogyan vallások is a saját komplexitásukkal. Eddig jó, de ez ugye feltételezi, hogy mind más típus. A hitről - ami amúgy a legfontosabb lenne - tudjuk a legkevesebbet. Mint írod, az a motor. Mindegyik kocsiban van egy, de nyilvánvalóan nem csereszavatosak, mint ahogy a kocsik esetében sem. Na de mi van akkor, ha a kis kétdimenziós szemléletünkkel van a baj. Azt hisszük, hogy a mi kocsink az igazi kocsi, amiben utazunk, és kanyargunk az úttal jobbra-balra. Na és mi van, ha tévedtünk, és a motorunk teljesen meg van nyomorítva, mert gépkocsi hajtásláncot és kasznit építettünk rá, hogy az úton haladhassunk, pedig eredetileg egy felvonó motorja lenne, ha felismernénk? Akkor már nem csak az út bizonyos szakaszait láthatnánk, ahogy haladunk rajta, semmit sem tudva a következő kilométerekről, és csak emlékezve az elhagyottakra, hanem módunk lenne felülről szemlélni az egész szerpentint elejétől a végéig egyszerre egy időben. Amíg autókba próbálgatjuk szuszakolni a motorunkat, addig mindig tévúton leszünk, mert pont az értelmezési tartomány akadályozza a materiális isteni valóság megismerését.

Remélem nem voltam túl zavaros. Elég nehéz olyan dolgokról közérthetően értekezni, amire nincsenek megfelelő kifejezések.

gigabursch 2023.12.06. 12:56:08

@F.M.J.:
Bocsi, ezt a hozzászólást nem is láttam anno...

Persze bonyolíthatjuk a végtelenségig a dolgot, ha kötekedni akarunk, főleg magunkkal, de semmi értelmét nem látom.
Gondolatkisérletre persze alkalmas ami felvetettél, meg néhány pohár bor mellé kiváló beszélgetés...
De ne essünk olyan hibába, hogy a csepegő motorolaj a sátán műve, mert így töri meg a hitet és teszi alkalmatlanná az egész eszközt...

:-)

De annyiban igaz, hogy kinek elég a kiskocsi is, van akinek a nagy se elegendő, akárcsak az is, hogy van ami sok utast, van még ami sok árut tud vinni, sőt, van mentő is.
Valójában ugyanaz a motor és hajtáslánc van bennük, ugyanazzal a kasztnival, ugyanazon az úton, táblák, kátyúk, parkolók és kutak mellett, mégis ez a sok külsőség csak valójában hozzád igazodik... és te vetíted ki.

Azért vannak vicces dolgok. A Captcha azt kérte, hogy melyik képen vannak autók...
süti beállítások módosítása