HTML

Magán-galaxisom

Ezt a blogot önálló világnézetemből és a kézenfekvő logikai összefüggésekből adódó szubjektív világlátásom kifejezésére indítottam. Szeretném az élet jelenségeit a saját meglátásaim szerint bemutatni.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kategóriák

Friss topikok

  • F.M.J.: @gigabursch: Elég komolynak mondható karavános kapcsolattartás volt Európa, az arab világ és a táv... (2024.02.15. 13:12) A vagyonadó igazsága
  • F.M.J.: @Deansdale: Persze, konteózz csak nyugodtam, bár ez nekem inkább realitás leírásnak tűnik. (2024.02.06. 12:24) A határon túl
  • Deansdale: Ha kötelező elcsúnyulni akkor kevésbé fogja rongálni az önbecsülését, hogy ő önként megtette. (2024.02.05. 16:10) A tájékozatlanság bosszúja.
  • F.M.J.: @gigabursch: Az egészségügy teljesítménye olykor erősen hajaz az oktatáséra. Az előbbihez egyáltal... (2024.01.24. 19:06) Oltási hajlandóságom evolúciója
  • gigabursch: @F.M.J.: Nem tudok vitázni... :-) Nincs min... (2024.01.23. 13:03) Kell fenyő a Karácsonyhoz?

2015.11.12. 12:15 F.M.J.

Megérteni a Közel-keletet... 2. rész


A vallás nem áll ellentétben a tudományokkal.

Vendégposzt. Szerző: fehérfarkas


Már az ókorban a Mardukot főistennek tartó babilóniak nagyon magas csillagászati ismeretekkel rendelkeztek, és a mai napig a babilóniak által használt idő és csillagászati mértéket használjuk
, amikor az 1 órát 60 percre, amit 60 másodpercre osztunk, vagy amikor csillagászatban a szögpereceket, vagy a geometriában a kört 360 foknak (6x60), az egyenest 180 foknak (3x60) definiáluk. De a ma használt zodiákus is a babilóniakra vezethető vissza.

 Az asszírok részéről, ami a legnagyobb hatással bírt az egész emberi civilizációra az Assurbanipal könyvtára, a világ elsző szisztematikusan szervezett és katalogizált könyvtára közel fél évezreddel az Alexandriai Nagykönyvtár előtt. Maga Nagy Sándor kifejezetten Assurbanipal könyvtárának hatására határozta el, hogy Ő is akar egy olyat magának, hogy neki és birodalmának is szüksége van egy ilyen könyvtárra.

A könyvtár leghíresebbjei: az üvegkészítés technológiájának leírása, az öntöző- és vízvetezékek technoógiai leírásai; a babiloni csillagászati táblák másolatai, Gilgames-eposz másolata.

Assurbanipal nemcsak nagy hadvezér és uralkodó volt, hanem egyben a tudományok rajongója is. Assurbanipal összegyűjtette valamint lemásoltatta a meghódított területek tudásanyagát és agyagtábláit. De nemcsak a meghódított népek tudását gyűjtötte össze, hanem matematikai problémák megoldásain is dolgozott.

 

Egy másik asszír uralkodónak, a Bibliában is szereplő, a könyvtáráról és a kegyetlenkedéseiről hírhedt Szannahéribnek van egy másik oldala is, amiről még ismert: az a nagyarányú építkezés, amellyel Ninivét az akkori világ legnagyobb és legmodernebb városává tette. Évszázadokkal a Római Birodalom előtt az Újasszír Birodalomban Ninivében és környékén 500km2-es területen épített ki csatornahálózatot, vízvezetékeket, aqaduktokat, Ninivében könyvtárat alapított, hatalmas királyi parkot hozott létre, és a görögök szerint a világ 7 csodája közé sorolt babilóni függőkerteket (Semiramis függőkertje) is ő építette meg - ráadásul a víz magasra felvitelhez Arkhimédész csavarját is alkalmazta 400 évvel Arkhimedesz előtt. Erről a ninivei öntözőrendszerről fennmaradt agyagtáblák és tárgyi maradványok adnak bizonyítékot. A mérnöki tudományokat maga Szennahérib is gyakarolta, és a városban számos dolgot ő maga tervezett.

 2-1.jpg


De sokistenhivő ókori egyiptomiaknak is nagyon sokat köszönhet a tudomány, főleg az orvostudomány, kémia, matematika.

Az Óbirodalom idején már ismerték a 365 napos naptárat, amit 12 hónapra osztottak. Háromféle naptárat használtak: egyet vallási célokra, egyet a mezőgazdasághoz, és egyet a Nílus áradásának kezdetéhez (ez a Szíriusz csillaghoz igazított naptár). De az egyiptomiakat tartják a napóra és a vízóra feltalálóinak is. A Naprendszer bolygói közül pedig ismerték a MerkurtVénusztJupitertSzaturnuszt és a Marsot.

Az ókor Leonardoja nem más volt, mint Dzsószer fáraó főpapjaImhotep (= "aki békével jön"), aki nemcsak főpap volt, hanem építész, mérnök, orvos, gyógyszerész. Imhotep elutasította a mágikus gondolkodást (vagy más néven varázslást), és helyette az orvosi kezelést tartotta helyesnek. Őt nevezik az orvostudomány atyjának. Egy papirusztöredék maradt meg tőle (ma New Yorkban van múzeumban kiállítva), amelyen 48 sérülés gyógyítása, anatómiai megfigyelések, és különböző gyógyszerek leírása szerepel. De emellett őt nevezik az első mérnöknek és építésznek is. A hatása nemcsak a tudományok területén érződik, hanem az 5000 évvel későbbi szórakoztatóiparban is, ahol számos TV sorozatban, mozifilmben és videójátékban is szerepelt. Érdekesség, hogy az amcsi filmekben és játékokban főként gonoszként szokták feltüntetni az "ókori Leonárdót", az "orvostudományok atyját", a "legelső piramis tervezőjét".

Az első terhességi teszt is az egyiptomiaktól származik, ie. 1800 körül levőt ma múzeumban lehet kiállítva látni.

Ie. 1650 körülről származik az angol címen "The Entrance into the Knowledge of All Existing Things and All Obscure Secrets" tekercs, amely a legrégibb írásos matematikai mű (Moszkvában van múzeumban kiállítva).

2-2.jpg

Az orvostudományuk is fejlett volt, ismerték már a penicillint, és agyboncolásokat is végeztek az idegrendszer megismerése céljából. A sebeket pedig összevarrták.

Az egyiptomi orvosok különböző szakterületekre specializálódtak, és ie. 450 körül Hérodotosz ezt fel is jegyezte egyiptomi látogatásakor.

Nílus árvízének feljegyzéseiben olyan pontosak voltak, hogy még a mai 21. sz-i tudók is használják a meteorológiában az esőmintázatok kutatásában.

A legrégebbi súlymérték, amit ismerünk az az óegyiptomi beqa, amit ma a 21. sz-ban is használnak.

Az egyiptomi lakásokban és palotákban volt WC és szennyvízvezeték is, sőt WC-t még néhány királyi sírban is találtak (úgyis is mondhatnánk, hogy az ókori Egyiptom évezredekkel ezelőtt fejlettebb volt, mint a mai Egyiptom egyes vidéki része a 21. sz-ban). 

 

Egyiptom hatását nem lehet túlbecsülni a tudományokban a későbbi civilizációkra (beleértve a görög, római vagy akár mostani).

A görögök éhesek voltak a tudásra, és szigetvilági, vagyis tengeri népként a szomszédos civilizációktól gyorsan el tudták tanulni azok tudományait. És a szomszédságukban hajóval könnyen elérhető távolságban olyan civilizációk voltak, mint az egyiptomi, föníciai, filiszetusok (ők mondjuk nem voltak nagy birodalom vagy tudományokban jelentős nép, de szintén hajós nép voltak, és a mezopotámiai sémi civilizációk (babiloni, asszír) tudásában nagyon fontos közvetítő szerepet játszottak). Jól látható a görög történelemben, hogy a legjelentősebb filozófiai és irodalmi műveik az ie. 8-5. század között születtek. Az ie. 5. sz. után pedig a tudományos életük virágzott fel (= azután, hogy a görögök zsoldosnak, majd állandó katonának álltak be az egyiptomi hadseregbe az ie. 6. században, és görög tudósok kezdtek járni az egyiptomi papokhoz tanulni tőluk). Az igazi tudományos virágkor pedig a hellenizmus idejében volt (miután Nagy Sándor meghódította a Keletet Indiáig, és tudósokat meg fordítókat vitt magával, és a meghódított civilizációk tudományait összegyűjtötte és lefordíttatta). Ezzel a görögök nemcsak a saját tudományos életüket pezsdítették fel, hanem az emberiség számára is megadták a továbbfejlődés alapját. Nagy Sándorig ugyanis az egymástól távol élő civilizációk tudományai külön fejlődtek, és nem volt senki, aki azokat összesítse és szintetizálja - majd mindazokat felhasználva új, magasabb szintre emelje a tudományt. És ekkortól már nem elkülnült birodalmak tudományairól beszélhetünk, hanem globálisan. Alexandria nem csupán Egyiptom, és nem csupán a hellén birodalom tudományos központja lett, hanem az "egész" ókori világé (azért idézőjelben az egész, mert ezalatt hellenisztikus területeken, vagyis a görögöt és rómait, a gyarmataikat és a velük versengőket értem: vagyis a mai Angliától Pakisztánig terjedő területet).  

 

Az egyiptomi csillagászatról az ókori görög tudósok a következőket írták:

Platón: "Az éjszakákat azzal töltik, hogy megfigyelik a csillagokat."

Platón az egyik munkájában "az egyiptomi égbolt szépségéről és tisztaságáról" ír, és arról, hogy ez hogyan tette lehetővé az egyiptomiak számára, hogy lássák "valamennyi csillagot", amelyeket "tízezer éve vagy talán végtelen idők óta" megfigyeltek és tanulmányoztak.

Sztrabón: "(az egyiptomiak) kitűntek az éjszakai jelenségek leírásában"

Diodórosz: "Démokritosz öt évig élt az egyiptomi papok között, és sok dolgot tanult tőlük a csillagászat kapcsán."

Iamblikosz: "Püthagorasz húsz évet töltött az egyiptomi papok között és tőlük tanulta az a tudományt, amelynek alapján később géniusszá kiáltották ki". Valamint ezt is írta: "Püthagorasz nagy lelkesedéssel kereste fel valamennyi egyiptomi templomot (...) és rendkívül nagyra tartotta a papokat, akikkel élt, és nagy szorgalommal tanult meg tőlük mindent (...) főleg geometriát (...) és csillagászatot."

A nyugati tudmánytörténelem a precesszió felfedezését Hipparkosznak (ie. 127) tulajdonította, ezzel szemben Proklosz Diadochus (isz. 410-485; a Platón által alapított Athéni Akadémia vezetője a bizánci korszakban) ennek az ellenkezőjét állítja: "Tudassuk azokkal, akik hisznek abban a megfigyelésben, hogy a csillagok a zodiákus pólusai körül százévenként egy fokot mozdulnak kelet felé, ahogy Ptolemaiosz és Hipparkhosz is hitte előtte (...) hogy az egyiptomiak már tanították Platónt az állócsillagok mozgásáról. Ők felhasználták azokat a korábbi megfigyeléseket, amelyeket a kháldeusok végeztek már jóval őelőttük ugyanazzal az eredménnyel, és az istenek őket is tanították a megfigyelések előtt. És nemcsak egyszer mondták el, hanem több alkalommal is (...) az állócsillagok mozgását."

(angol nyelvre fordított források:

Proclus: Comentatories on the Timaeus of Plato, Vol I., 40B

Strabon: Geographika, Vol XVII. 1/29

Diodoros: Bibliotheca Historia, Vol I. 98.

Iamblichus: Life of Pythagoras, 12.)

De más ókori görög tudósok (ArisztotelészSenecaSimplicius) is írtak arról, hogy az "egyiptomiak már több ezer éve behatóan tanulmányozzák az égbolt csillagait".

A görög történész Hérodotosz is járt Egyiptomban, és egyiptomi papoktól hallotta az ország történelmét és tudományát, és feljegyezte, hogy az egyiptomi orvosok különböző szakterületekre specializálódtak.

Egyiptom történelmét először egy egyiptomi pap, Manethon írta le (ie. 4. sz.), ráadásul görög nyelven (vagyis nemcsak az egyiptomiak hatottak a görögökre, hanem fordítva is: a görögök is hatottak az egyiptomiakra - különben mi más motiválna egy egyiptomi papot, hogy országa történelmét görögül írja meg, amiből a görögök is megismerhetik azt - művét egyébként a híres római birodalombeli zsidó történész, Flavius Josephus is felhasználta a zsidók védelmében írt munkájához). 

 

Az ókori görög és római tudósokat és tudományaikat külön nem mutatom be, mert az az iskolai történelemkönyveinkben is szerepel. Ezért annak külön bemutatására nincsen szükség. Viszont jól lehet látni, hogyan jutunk el a görög tudósokig, és a görög tudósok mely civilizációk tudományaira építkeztek és fejlesztették azokat tovább.

 

Az ókori és középkori keresztény, zsidó és muszlim tudósokat, és a tudomány fejlődésére gyakorolt hatásukat külön posztban fogom bemutatni (mert terjedelme miatt külön posztot érdemel).

A zsidók és keresztények prófétáit ismerjók a Tórából és a Bibliából.

A muszlimok azt tartják, hogy Mohamed előtt több mint 120 ezer próféta volt a Földön (ebből a Koránban 25 van megnevezve). Így a muszlimok egy része Zoroasztert és Ekhnatont is a (Koránban név szerint meg nem nevezett) próféták közé sorolja. Más részük meg elutasítja ezt. 
Valójában nemcsak a 3 ábrahámi világvallás létezik a monoteista vallások között. De ez a 3 lett világvallás, és mindhárom ábrahámi.
Ráadásul több monoteista vallás is ezek valamelyikéből fejlődött ki: pl. rastafari (az etiópiai keresztény vallásból jött létre), Bahai (iszlámból jött létre a 19 sz-ban más vallások keresztezésével), szábeusok.
A zoroasztro vallás nem ábrahámi vallás, de nem is lett világvallás, és kb 2,6 millió híve van világszerte (perzsáktól indult ki, a mai napig vannak Iránban zoroasztrók, de a legtöbben Indiában élnek).
A szikh vallás a 15. sz-ban létrejött monoteista vallás, amely az iszlámot és a hinduizmust ötvözte egymással.
Ezeken kívül jelentősebb monoteista vallás az atenizmus. Ez Ekhnaton fáraó vallását jelenti, de ez csupán az ő életében létezett, mert a halála után Egyiptom visszatért a politeizmusra.

Az asszír uralkodó Assurbanipal könvytára (fantáziarajz): 

2-3.jpg 

Assurbanipal a feleségével a kertjükben Elam feletti győzelmüket ünneplik:

2-4.jpg

Az eredeti Assurbanipal könyvtár agyagtáblái a British Museumban:

2-5.jpg

 

folytatása következik...

 

Az első rész itt érhető el:

  http://magan-galaxis.blog.hu/2015/11/06/megerteni_a_kozel-keletet#more8052724

 A következő részek :

  http://magan-galaxis.blog.hu/9999/12/31/megerteni_a_kozel-keletet_3_resz

  http://magan-galaxis.blog.hu/2015/12/07/megerteni_a_kozel-keletet_4_resz

 

 

3 komment

Címkék: Közélet Történelem Társadalom Tanulás Múlt Hit Iszlám Közel-kelet


A bejegyzés trackback címe:

https://magan-galaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr318062662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabad gondolat2015 2015.11.12. 12:46:08

Megint én vagyok. A kérdező.

A növénytermesztés nagyjából a 9. évezredben indul be.
Viszont az államok kb a 3-4 évezred környékén indulnak virágzásnak.
Szerinted mi katalizálhatta az államalakulatok létre jöttét?
Csak a populáció növekedése?

Olvastam egyszer , hogy egy népcsoport a 4. évezredben az arab félszigetről vándorolt be Mezopotámiába és Egyiptomba.
A szerző szerint ők indították be az állam képződést. Illetve maga az esemény.
Mi a véleményed a dologról?

fehérfarkas 2015.11.13. 01:56:12

@Szabad gondolat2015:

A következő posztban fognak szerepelni az első városállamok, majd az első birodalmak. És meg lesz említve, hogy a legrégebbi szakrális célú építmény amit templomnak is nevezhetünk és az első városállamok, meg az első birodalom létrejötte között milyen sok idő, milyen sok évezred telt el.

Az viszont nincs benne kifejtve, hogy az első városok, városállamok, urbánus civilizációk a nagy folyók menti területeken jöttek létre: Eufrátesz, Tigris, Nílus, Indus, majd Sárga- és Gyöngy folyók. Európában ugyan urbánus civilizáció akkor még nem jött létre, de a Duna mentén jelentős falvak alakultak ki és közel-keleti és Európa közti kereskedelem egyik legfontosabb útvonala volt. Ekkor még bőven a görög/hellén civilizáció előtt vagyunk időben.
A nagy folyók utáni jelentősebb urbánus civilizációk a tengerpartok mentén jöttek létre (a hajózás fejlődésével): ezek kapcsolták össze a különböző folyóvölgyi civilizációkat: a mai Omán és Jemen területén a tengerparti kikötők fontos átrakodó és kereskedelmi központokká váltak a mezopotámiai, egyiptomi és indus-völgyi civilizációk között.
A görög civilizáció és az azt megelőző mükéniai és mínoszi civilizációk nem véletlenül tudtak nagyon gyors fejlődésre szert tenni: délről az egyiptomi, keletről a levantei és mezopotámiai civilizációk voltak a szomszédai.

Ahogy a szárazföldi közlekedési eszközök fejlődtek, úgy terjedt egyre beljebb először Ázsiában, majd Európában is a kontinens belseje felé az urbánus civilizáció.
Fontos megérteni, hogy most az urbánus, városi civilizációról írok. A falusias civilizációk sokkal előbb kialakultak, és így azok a nagy folyók és tengerpartoktól (évezredekkel) hamarabb átterjedtek a kontinensek belsejébe.
De a városok megjelenése minőségi változást hozott az emberi civilizáció számára: a korábbitól teljesen eltérő társadalmi szerveződést (és szervezettséget!!!), a társadalmi osztályoknak és hiearchiának azt a komplexitását amelyek a mai napig jellemzik az emberiséget - még a mai modern társadalmunk is azon alapul.

Az Arab-félszigetről való bevándorlásban igazad van. A sémi népek (főniciaiak, asszírok, szírek, arámiak, káldeusok, amoriták, akkádok, zsidók/héberek, arabok, nabateusok) onnan vándoroltak be Mezopotámia, Levante és Egyiptom területére és hódították meg a korábbi civilizációkat (itt a sumeroknak van a legjelentősebb szerepük, mert ők építették az első városállamokat) és vették át a tudásukat, majd tovább fejlesztették azokat. A nagy folyók és a mediterrán terület felé népvándorlásuk oka az Arab-félsziget elsivatagosodása volt: ie. 10.000-5000 között folyamatosan sivatagosodott el a félsziget.
(egyébként Egyiptom területén is ugyanez történt kb. ugyanabban az időben - mondjuk ez nem csoda, mert ugyanazon égövön vannak)

folyt...
(a következő 2 posztban ez így nem fog szerepelni, pedig belefért volna oda is a legrégebb létrejött városok)

fehérfarkas 2015.11.13. 02:22:04

@fehérfarkas: folyt...

A legrégebb óta folyamatosan lakott városok (az elnéptelenedett egykori sumer városállamok hiányoznak a listáról: Ur, Uruk, Lagash, Eridu, Nippur, stb...
az első városok ie. 5000-4000 között alakultak ki, így az ennél régebb óta folyamatosan lakott településeknél a korábbi időszak falusias jelleget jelent)

Mai Szíria, Libanon, Jordánia, Irak területén:
Damaszkusz: ie. 9000 óta
Ninive (ma Moszul): ie. 6000 óta
Szamarra: ie. 5500 óta
Byblos: ie. 5000 óta (de ie. 7000 körül alapították)
Sidon: ie. 4000 óta (de ie. 6000 körül alapították)
Aqaba: ie. 4000 óta
Bejrút: ie. 3000 óta
Tyre: ie 2750 óta
Aleppo: ie. 2000 óta (lakott folyamatosan, de ie. 5000 körül alapították - a 2 időpont között többször elnéptelenedett majd újrabenépesült)
Amman: isz. 1878 (de ie. 7500-ban alapították, csak a középkorban a földrengések elpusztították és akkor elnéptelenedett, és csak 1878-tól népesítették be újra)

Mai Izrael, Ciszjordáni és Gáza területén:
Jericho: ie. 3000 óta (de ie. 9000 körül alapították)
Jeruzsálem: ie. 2800 óta folyamatosan lakott (még pogány vallási emlékeket is feltártak a területén; sumer neve: Jeru Shalim = yeru sumerül település meg sarokkő, Shalim pedig a kánaániták alkonyat istene)
Jenin: ie. 2500 óta
Jaffa: ie. 2000 óta (de ie. 7500 körül alapították)
Hebron: ie. 1500 óta (de ie. 3500 körül alapították)
Gáza: ie. 1000 óta
Nablus: isz. 100 óta (de ie. 4000 körül alapították)

Legrégebb óta a mai napig lakott területek a történelmi Perzsia területén (csak a mai napig lakottakat tartalmazza, a lakatlanná váltakat mint pl. Persepolis már nem):
Susa (Shush): ie. 4200 óta (de ie. 5000 előtt alapították)
Ray: ie. 3000 óta (szokták még írni: Rey, Rayy; a zoroaszrianizmus szent könyvében is szerepel a város)
Hamadan: ie. 800 óta
A törénelmi nagy Perzsiához tartozó Khoreszan területén (ma 6 ország osztozkodik eme területen):
Ghor: ie. 5000 óta
Balkh: ie. 1500 óta
Szamarkand: ie. 700 óta
Bukhara: ie. 600 óta (de ie. 3000 körül alapították)
A mai Irak területének északi része sokáig szintén a Perzsa birodalomhoz tartozott, pl. a Pártus meg Szaszanida dinasztia idején:
Kirkuk (Arrapha): ie. 3000 óta
Arbil: ie. 2300 óta

Ennyire régi és ősi területről van szó :)
Számos várost ezek közül tartalmaz a Biblia (némelyiket mint ellenséges várost, amelyiket a zsidóknak le kellett győznie/el kellett foglalnia - vagyis a legyőzése/elfoglalása előtt más civilizáció élt ott, és más civilizáció alapította).

Európa legrégebbi mai napig folyamatosan lakott városai a következők (a már elnéptelenedett városokat itt sem sorolom fel):

Görög és balkáni területen (a nagy mennyiségű város miatt ie. 1200-nál meghúztam határt):
Athén: ie. 5000 óta (de ie. 9000 körül alapították)
Argos: ie. 5000 óta
Plovdiv: ie. 4000 óta
Mycenae: ie. 3500 óta
Chania: ie. 1400 óta
Larnaca: ie. 1400 óta
Théba: ie. 1400 óta
Trikala: ie. 1200 óta
Chalcis: ie. 1200 óta
Az ie. 1200 után alapított balkáni városok közül csak a mai nagyobbakat említem meg (mert egyébként nagyon sokat kellene felsorolnom):
Durrës: ie. 627 óta
Varna: ie. 585 óta
Mangalia: ie. 6. sz. óta
Constanta: ie. 6 sz. óta
Szófia: ie. 4. sz. óta
Thessaloniki: ie. 315 óta
Berat: ie. 314 óta
Belgrade: ie. 279 óta
Niš: ie. 279 óta

Itália, Ibériai-félsziget, Franciaország területén:
Lisszabon: ie. 1200 óta
Cádiz: ie. 1100 óta
Nápoly: ie. 9. sz. óta
Málaga: ie. 8. sz. óta
Róma: ie. 753 óta (ennek az alapítását vszámra pontosan tudjuk)
Messina (Zancle): ie. 8. sz. óta
Syracuse: ie. 734 óta
Crotone (Kroton): ie. 710 óta
Marseilles (Massilia): ie. 600 óta
Barcelona (Barcino): ie. 3. sz. óta
Cartagena (Carthago Nova): ie. 228. óta

Kaukázus és Kími-félsziget területén:
Kutaisi: ie. 2000 óta
Mtskheta: ie. 1000 óta
Yerevan: ie. 782 óta
Kerch: ie. 7. sz. óta
Feodosiya (Theodosia): 7. sz. óta
Bilhorod-Dnistrovskyi: ie. 6. sz. óta
Qabala (Kabalaka): ie. 4. sz. óta
Baku: ie. 1. sz. óta

Ha megnézed, akkor láthatod, hogy ezek a mai mediterrán területen találhatóak, azon belül is főleg a Balkánon. A közép-ázsiai és közel-keleti térségből kiindulva keletről-nyugatra, és délről-északra terjedt a városi civilizáció iránya.
Az indiai szubkontinens esetében is Közép-Ázsiából indult ki, csak ott dél-keleti irányba terjed az Indus völgy felé. És az első indiai urbánus civilizáció az Indus völgyében jött létra a Harappa vagy más néven Indus völgyi civilizáció.
Visszatérve Európára, azért tudunk ezekről keveset, mert csak nagyon kevés emlékünk maradt fent róluk, mert a későbbi korszakok vagy lerombolták vagy ráépültek, az akkori lakosságukat meg a későbbi nagy európai népvándorlás söpörte el. Akik meg megmaradtak, azok meg a későbbiek nyelvét, vallását és kultúráját felvették (pl. a görögök így szlávosodtak el, a trákok pedig elrománosodtak).

Kína és a Távol-kelet egy teljesen más dolog. De ott is ebben az éghajlati övben alakultak ki az első városi civilizációk és később azok terjeszkedtek északabbra és délebbre.
süti beállítások módosítása