HTML

Magán-galaxisom

Ezt a blogot önálló világnézetemből és a kézenfekvő logikai összefüggésekből adódó szubjektív világlátásom kifejezésére indítottam. Szeretném az élet jelenségeit a saját meglátásaim szerint bemutatni.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kategóriák

Friss topikok

  • F.M.J.: @gigabursch: Nagyon köszönöm a hozzászólásod! Kiváló áttekintés. Szerintem érdemes lenne egy kicsi... (2024.05.01. 21:50) Gyilkos paradigmák
  • F.M.J.: @Reactor: Köszöntelek ezen a rég elfeledett bejegyzésen! Nem is tudom, hogy valójában a kreacionis... (2024.04.28. 20:57) A legelején
  • F.M.J.: @Reactor: Jogos észrevétel. Az előbbiek csupán a természetes kiválasztódás szükségszerű áldozatai,... (2024.04.28. 20:34) Elmagyarázom II.
  • Reactor: Aránylag jó oldal, de hiányzik róla pár érvelési hiba, pl. az úgynevezett "sorozatgyilkosok érvelé... (2024.04.28. 15:27) Az érvelés hibái
  • F.M.J.: @gigabursch: Elég komolynak mondható karavános kapcsolattartás volt Európa, az arab világ és a táv... (2024.02.15. 13:12) A vagyonadó igazsága

2016.01.11. 12:49 F.M.J.

Közszolgáltatás a közért

  

 Itt olvastam: A vonat, amelyet mindössze egy utasért tartanak fenn. Naponta kétszer áll meg az állomáson egy középiskolás lány kedvéért.

vonat.jpg

Foto: A linkelt "origo" cikkből.

Na nem nálunk, ez a távol-keleten van. Japánban. A cikk érdekes, amolyan kuriózum azon országok egyikéből, ahol valami nálunk ismeretlen okból az állam olyan szolgáltatásokat szponzorál, amikre igény van, de piaci körülmények között nem lenne fenntartható.

Olvasás közben felvetődnek a kérdés hazai vonatkozásai. Hogyan is működik mindez kishazánkban? Vannak ugye közlekedési vállalatok. Pár éve hallani lehetett, hogy ezeket összevonják, és akkor úgy éreztem, végre van egy kormányunk, aki tovább lát a kicsinyes bürokratikus számokon, és amolyan népszükségleti kiszolgálócéget épít az egyszerű emberek alapellátásának biztosítására. Azoknak az egyszerű embereknek a nem feltétlenül minden igényt kielégítő, de az élhetőség feltételeit biztosító körülményeinek megalapozására, amik nélkül nem lehet személyes szabadságról, vagy esélyegyenlőségről beszélni. Akkor azt hittem, hogy az összevonandó közlekedési vállalatok értelmetlen rivalizáltatása helyett létrejövő közlekedési vállalat végre ésszerűségi elveken fog működni. Nem halad majd egymás mellett a gyorsvonat a távolsági busszal, miközben falvak százai rekednek kívül a megközelíthetőség tömegközlekedési lehetőségeiből. A körzetenkénti vízfejek, régiós meg térségi adminisztrációs központok, meg egyéb hangzatos pénznyelő léhűtőközpontok összevonásra kerülnek, és az így létrejövő hatalmas vízfej lecsapolása után az immár jól működő közlekedési hálózatok lehetővé teszik, hogy Gipsz Jakab egészségi/anyagi/elvi okokból gépkocsival nem rendelkező pusztakotkodácsi lakos, egy tetszőleges napon felkerekedhessen, és meglátogathassa húsz kilométerre élő testvérét. Hát, nagyot tévedtem.

Mi lenne ugyanis elvárható egy állami szolgáltatástól? Legkevésbé a rentábilis működés. Ha ugyanis valóban van benne üzlet, akkor arra lesz vállalkozó is, ha meg van, akkor előbb-utóbb konkurencia is támad, tehát optimalizálódik a szolgáltatás ár/érték aránya. Nem így van viszont más esetekkel. Azt várnánk az államtól, hogy biztosítsa a minimális mobilitást, mint alapszintű civilizációs ellátást, természetesen megfizethető egységáron. Nem azért fizetünk adót, hogy legyen miből finanszírozni a különféle kimutatások adatgyűjtését, meg azok informatikai háttéranyagának létrehozását, hogy mindebből irdatlan méretű nyomtatott dokumentumhegyeket gyártsanak, amik azután kellő mennyiségű iktatószámmal ellátva egy raktárszobába kerüljenek a szükséges porvastagság felvétele céljából, hogy azután megsemmisítésre kerüljenek. Mindehhez területi adminisztrációs egységenként előadók és al-, fel-, meg középosztályvezetők, meg koordinátorok, meg managgerek, meg azok aktuális Gizikéi, plusz intézményi „szükségleteik” nyelik a befizetett forintjainkat, hogy kimutatás készüljön arról, hogy az a tucatnyi, vagy többtucatnyi ember, akik adott útvonalon szeretnének közlekedni A-ból B-be, vajon miért is nem akarnak mégsem közlekedni. Matematikai alapon bebizonyítani, hogy azok szállítása mekkora veszteséget is okoz az adott állami közlekedési vállalat számára, pedig a munkahelyük szükségessé teszi az ingázást, tehát már nem csupán utazási igény, hanem gazdasági és térségi érdek is.

De vajon mikor előzi már vissza a ló a fogatot? Mikor tesszük már fel a kérdést, hogy ha pillanatnyi érdekek alapján építünk fel egy társadalmat akár gazdasági, akár szellemi, akár logisztikai dimenziókban, akkor bizonyosan azt a közösséget szolgáljuk-e, amelyik mindennapi szükségleteinek kiszolgálása az egész társadalmi létünk hosszú távú érdeke? Vagyis saját magunk társadalmáé.

Vajon van-e arról kimutatás, hogy hány ember veszítette el a munkahelyét a szocialista kormányok ámokfutásszerű vasútbezárásai miatt? Vajon arról készült-e statisztika, hogy mekkora gazdasági károkat okozott a téli időjárás miatt egyéni eszközökkel meg nem közelíthető települések lakóinak munkából való kimaradása? Arról készített-e bárki is felmérést, hogy mennyi egészségügyi veszélyeztetés, mennyi kritikus körülmények között levezetett szülés, elmaradt operáció, vagy ezt megelőzendő, mennyi szükségtelen kórházi ágyfoglalás történt, mert közlekedési szolgáltatások helyett az egymással konkuráló vállalatok a rendszer természetéből adódóan nem alapszintű mobilitást szolgáltatnak, hanem gazdasági mutatók kedvezőbb állására törekszenek?

És hogy politikai húrok is pendüljenek, vajon ostoba, kritikának eladott, de ótvaros lózungok pufogtatása helyett vajon miért nem ezekkel a kérdésekkel foglalkoznak magukat ellenzékinek feltüntető politikusok, és megmondó-hadaik? Nem az lenne ésszerű, hogy nyugdíjellátás, meg mondjuk közvilágítás mintájára lenne köz-közlekedés? Nem kell gazdaságosnak lennie. Azért van az adó, hogy finanszírozhatóak legyenek belőle a gazdasági alapokon nem működtethető szükséglet-kielégítések, mert ettől lesz társadalom, és nem rabszolgatelep az ország.

 

Fogarasi Miklós (F.M.J.)

 

3 komment

Címkék: Politika Társadalom Kritika Dimenzió


A bejegyzés trackback címe:

https://magan-galaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr708261360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2016.01.13. 11:18:11

A logisztikában van egy olyasmi axióma hogy ha van egy termék "A" pontban és piaca "B" pontban, egyetlen probléma a szállítás akkor azt az emberiség megoldja. Kivéve ha mindenféle mesterséges akadályokat támaszt az emberiség egy része a többiek elé.
passport.blog.hu/2013/11/28/bambuszvonatok_kambodzsaban

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2016.01.13. 13:40:29

@Untermensch4: Ezt a linket már ismerem, de nagyon jónak tartom.

A szállítás érdekalapon valóban meg szokott szerveződni magától is, ezzel nem is kellene foglalkozni. A probléma azokkal az esetekkel van, amik nem hoznak azonnali és kiszámítható nyereséget. Ilyen az iskolábajárás, a kisvállalkozások alkalmazottainak bejárása, az időjárási vagy terepviszonyok miatti közlekedési szükségletek kielégítése (hegyvidéki vasutak, lápos területek, stb.), az ország megismerését gyalogosan, vagy kerékpáron kivitelezni szándékozó túristák szállítása a klf vidéki helyszínek között.

Egy összevont állami közlekedési vállalatnak elsődleges feladata lenne ezeknek a rentábilisan fenn nem tartható lakossági igényeknek a kiszolgálása. Ha nem konkurálnának, hanem egymást kiegészítve közlekednének, sokkal kisebb lenne a fajlagos ráfordítás, ezért jobb lenne a szolgáltatás minősége, arról nem is beszélve, mennyivel többen hagynák otthon a kocsit, ha lenne megfelelő tömegközlekedés. Persze mehetünk tovább is. A több utas jobb kihasználtságot jelent, ami olcsóbb jegyárakhoz vezet, tehát újabb utasokat generál. Összességében pedig az így számított utaskilométer kevesebb energiahordozót igényel, ami az ország kőolaj-behozatalán jelentkezne. Talán kicsit messzire mentem, de szerintem nem sokat tévedtem a levezetéssel.

Ezzel szemben nálunk egymás mellett haladnak a vonatok a buszokkal, miközben autók ezrei közlekednek mellettük, mert még azok sem akkor közlekednek, amikor jó lenne, viszont a kistelepülésekről érkező helyi buszjáratok véletenül sem csatlakoznak hozzájuk. Nem is tudja az ember, hogy sírjon, vagy nevessen.

Untermensch4 2016.01.14. 11:16:15

@F.M.J.: Én először sírtam aztán nevettem és a helyi buszközlekedés helyett kerékpárra váltottam. Ennek több éve már, azóta megváltozott a buszok számozása is és egyre többen tesznek hasonlóan. Az önkormányzat így a helyi volán tömése helyett/mellett épített pár kerékpárutat is (amire jobban lehet pályázni a gonoszeu-nál mint élőhalott tömegközlekedési cégek dotálására), igaz egy részét csak sárga festékkel de az legalább osztatlan, az jobban is illik az emberek hajlamaihoz mint az elkülönített.
Jó volt a levezetés, mondok hozzá még. A máv és volán most is veszteséges és ezt a mindenki adójából fizetjük. Azok is akik sínmentes faluban laknak ahol napi két busz jár és azok is akik sűrűbb forgalmú helyen laknak, mind "egyenlően", nem pedig a hozzáférhetőség arányában. Pedig nem csak az adófizetés hanem a szabad helyváltoztatás joga szempontjából is egyenlő emberek, állítólag.
Továbbmenve, az egyetlen olyan eset ahol hosszútávon lenne létjogosultsága a közfoglalkoztatásnak. Ahol a rossz közlekedés miatt nagy a munkanélküliség ott ennek a problémának a megoldásához pont van munkaerő. A beavatkozás sikerét az jelezné hogy ez a munkaerő a közlekedés javulásával szépen elközlekedik piaci munkahelyekre. Ezt is a túlszabályozás öli meg, ahhoz képest hogy a két világháború között épült keskenynyomtávú vonalak egy részét helyiek építették saját kezűleg, jelenlegi kisvasút-nagyhatalmiságunk "holt tőke", nem is tudunk róla.
süti beállítások módosítása